Samverkan är ett särskilt arbetssätt som kräver särskilda förhållningssätt och tillvägagångssätt. Detta gäller både för de personer som arbetar direkt eller operativt med samverkan, men det gäller också för deras chefer, som spelar en nyckelroll i både att vara en länk mellan de insikter som görs i samverkan och den verksamhet som bedrivs i den egna organisationen, samt i att vara ett stöd för medarbetare som samverkar operativt.
Du som deltar i den här utbildningsinsatsen kommer få inspirerande inspel om hur du konkret kan ta tillvara lärandet som uppstår i samverkan, hur du kan hantera skärningspunkten mellan samverkan och den egna organisationen, samt hur du kan stötta och skapa förutsättningar för medarbetare som arbetar operativt med samverkan.
När:
Var: återkommer med ort för dagarna på plats
Kostnad: Projektet Lärande och Utveckling FINansiell SAMordning står för kostnader för utbildning, lunch, och fika.
Till vem: Kursen vänder sig chefer i de olika samverkande organisationerna: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region och kommun
Av vem: Länka Consulting, Karoline Bottheim & Anna Zingmark. Läs mer om Länka Consulting här!
Anmälan: https://esmaker.net/nx2/s.aspx?id=57d0437b30e6 senast 1 november
Obs begränsat antal platser. Vid behov kan prioritering av platser ske.
Om utbildarna
Karoline Bottheim och Anna Zingmark grundade 2015 företaget Länka som har nischat sig mot samverkan som praktiskt arbetssätt – med fokus på ”hur” vi praktiskt kan lyckas driva samverkan framåt. De har skrivit och gett ut böckerna ”Att lyckas leda i samverkan” (2019) och ”Att lyckas leda en komplex process” (2023) och har genom åren utbildat tusentals nyckelpersoner och chefer i samverkan. De driver podcasten ”Konsten att samverka” för att sprida kännedom om framgångsfaktorer i samverkan.
Anna Zingmark har i över 25-års tid arbetat med aktörssamverkan kopplat till komplexa samhällsfrågor. Anna har både som statligt anställd, i olika nätverksorganisationer och som konsult arbetat med design, processledning och analys av insatser för stärkt samverkan. Hon har lång erfarenhet av vad som är framgångsfaktorer i samverkan och brinner för att ta tillvara potentialen som finns när vi kombinerar våra kunskaper och resurser.
Karoline Bottheim har lång erfarenhet som ledar- och organisationsutvecklare både i offentlig och privat sektor. Hon har en magisterexamen i pedagogik och organisationspsykologi och är utbildad systemisk coach och processledare. Karoline brinner för att hitta metoder och tankemodeller som sätter spår i det praktiska arbetet.
Utbildningens upplägg
Utbildningsinsatsen består av tre moment:
1. En halvdags digital uppstart med fokus på
2. En heldag fysisk träff med fokus på
3. En digital halvdag med teman som