Välkommen till utbildning i Case management

Case management-metodiken utvecklades I USA under beteckningen Assertive Community Treatment, ACT. När metodiken togs till Sverige utgick den mera från ett samhällsbaserat tänkande och döptes till Integrerad psykiatri. Idag finns alla viktiga delar av metodiken kvar, men beteckningen har bytts till Resursgrupps-ACT för att betona att det är resursgruppen och nätverket runt brukaren som är den bärande ingrediensen.

Utbildningen rustar dig som blivande case manager att självständigt hantera alla delar i ett case management-uppdrag. Från bedömning av brukarens behov till att leda en mindre resursgrupp för gemensamma och samordnade insatser.

Utbildningen omfattar två inledande fysiska utbildningsdagar följt av tio halvdagar via Teams. Hela utbildningen avslutas med en fysisk dag då ni som deltagare presenterar de uppgifter ni gjort under utbildningens gång.

När:

2025

  • På plats (ort ej klart än) – 7-8 okt, kl. 10.00-17.00
  • Digitalt – 31 okt, 11 nov, 27 nov, 12 dec, kl. 9.00-12.00

2026

  • Digitalt – 8 jan, 22 jan, 5 feb, 19 feb, 5 mars, 19 mars, 9.00-12.00
  • På plats (ort ej klart än)· 9 april, 9.00-16.00

Var: återkommer med ort för dagarna på plats

Kostnad: Projektet Lärande och Utveckling FINansiell SAMordning står för kostnader för utbildning, lunch, och fika.

Till vem: Kursen vänder sig till medarbetare hos samordningsförbundens parter som arbetar med stöd till arbetssökande personer med olika former av arbetshinder.

Av vem: Borell psykologi och arbetsterapi AB. Utbildare – Mats Borell, leg psykolog. Eva-Lena Borell, leg arbetsterapeut. Johan Landström-Flinck, socionom, adjunkt Karlstad universitet. Magnus Albinsson, socionom, adjunkt Karlstads universitet.

Anmälan: https://esmaker.net/nx2/s.aspx?id=0aeb7046e6bd senast den 1 september
Obs begränsat antal platser. Vid behov kan prioritering av platser ske.

Anmälan kan även ske via hemsida www.varmlandsprojektparaply.se

Utbildningsplan

CM-RACT-utbildningen omfattar: två inledande utbildningsdagar på plats i Värmland (eller annan utbildningsort), tio halva utbildningsdagar digitalt via Teams samt en avslutande, examinerande, dag för redovisning av samlade hemuppgifter samt som gemensam avslutning.

Innehåll

Tisdag 251007, 10.00-17.00 Mats Borell (Johan Landström och Eva-Lena Borell deltar kort via Teams)

  • Introduktion till utbildningen: litteratur, närvaro, redovisning av hemuppgifter med mera.
  • Vad är Case Management. Översikt av historisk utveckling av cm-metodiken.
  • Att förstå beteende, utifrån ABC-analys.

Onsdag 251008, 8.30-15.30 Johan Landström

  • Kartläggning och bedömning.

Fredag 251031, 9.00-12.00 Eva-Lena Borell

  • Att förstå och hantera psykiska funktionsnedsättningar inom ramen för Case Management.
  • Återhämtningsinriktade insatser, färdighetsträning.

Fredag 251114, 9.00-12.00 Eva-Lena Borell

  • forts. psykiska funktionsnedsättningar, kompensatoriska insatser.

Torsdag 251127, 9.00-12.00 Mats Borell

  • Gruppsykologi.
  • Att initiera, leda och arbeta med resursgrupp.

Fredag 251212, 9.00-12.00 Mats Borell

  • Arbetsblad som används i resursgruppsarbetet.

Torsdag 260108, 9.00-12.00 Magnus Albinsson

  • Aktuell lagstiftning: Socialtjänstlag (2025:400), Hälso- och sjukvårdslagen (HSL), Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT), Lag om rättspsykiatrisk vård (LrV), lagstiftning utifrån Samsjuklighetsutredningen (inkl LvM).

Torsdag 260122, 9.00-12.00 Magnus Albinsson

  • Forts. lagstiftning, strukturer för samverkan SIP.

Torsdag 260205 Eva-Lena Borell

  • Aktivitetsplanering, beteendeaktivering.
  • Social färdighetsträning.

Torsdag 260219, 9.00-12.99  Mats Borell

  • Symtomhantering vid allvarlig psykisk ohälsa inom ramen för CM-RACT.

Torsdag 260305, 9.00-12.00 Mats Borell

  • Samsjuklighet, psykisk ohälsa samt missbruk inom ramen för CM-RACT. Att förstå missbrukets funktion i förhållande psykisk ohälsa.
  • Skadereduktion.

Torsdag 260319 Johan Landström

  • Kvalitetsarbete: effektutvärdering, programtrohetsmätning, KSI.

Torsdag 260409, 9.00-16.00 Mats Borell, Johan Landström, Eva-Lena Borell

  • Examination i form av redovisning av deltagarnas egna arbeten.

Lärandemål

  • Efter genomförd utbildning ska deltagaren kunna
  • visa goda kunskaper om CM/RACT-metodiken med fokus på faser inom metodiken samt kvalitetsarbete
  • visa fördjupad förståelse av individuell problematik och behov, utifrån analys av funktioner, beteende samt psykiatrisk problematik
  • visa kunskap om social och allmän färdighetsträning
  • visa grundläggande kännedom om grundläggande förordningar och lagar som reglerar samverkan mellan olika huvudmän
  • beskriva, identifiera samt problematisera processer inom grupper
  • beskriva arbete med implementering av RACT-metodiken.
  • visa förståelse för att olika möjligheter att utvärdera, problematisera samt reflektera över genomförd intervention
  • kunna välja form för- och utvärdera mätning av effekt samt programtrohet.

  Examination

För utbildningsbevis krävs:

  • deltagande under samtliga utbildningstillfällen, frånvaro under maximalt två utbildnings-tillfällen kan kompletteras med ett eget arbete som redovisas till aktuell föreläsare samt
  • skriftligt redovisade och godkända hemuppgifter mellan varje utbildningstillfälle samt muntlig redovisning under avslutande examinerande tillfälle.

Litteratur

Abrams, D., Borell, M., Borell, E-L., (2022). Att förstå inom psykiatri och socialpsykiatri. Stockholm: Borell förlag. Berglund, N., Borell, M., (red.), (2019). Att arbeta med resursgrupper. Stockholm: Borell förlag.

Gråwe, R., (2020). Kombinerade insatser för personer med missbruksproblematik. Stockholm: Borell förlag. Lundin, L., Rydell, P., Berglund, N., (2016). eArbetsboken, Resursgrupps-ACT. Stiftelsen Schizofrenibistånd. Optimal treatment program. Aktuell utgåva: Borell, M., Fjellsson, C., Borell, E-L., (2021). Manual för Resursgrupps-ACT/CM. Nationellt kunskapscentrum för case management – RACT.

Varje deltagare får ett exemplar av Abrams et al., Berglund et al. samt Gråwe.

Arbetsbok, manual och ppt-material samt eventuella kortare artiklar publiceras via Teams.

Utbildare

  • Mats Borell, leg psykolog.
  • Eva-Lena Borell, leg arbetsterapeut.
  • Johan Landström-Flinck, socionom, adjunkt Karlstad universitet.
  • Magnus Albinsson, socionom, adjunkt Karlstads universitet.

Projekt

Lärande och Utveckling FINansiell SAMordning

Läs mer